söndag 20 december 2009

Söndagsankomst och snö

Jobbar helg den här helgen. Idag har jag fått sällskap av mih här på kontoret, men igår var jag själv.Jag gillar att jobba på lördagar. Det är lugnt på förmiddagstimmarna innan andra än de mest skidintresserade ger sig ut i backen, och då kommer de som spenderade natten i baren hos Martin http://martinelmquist.blogspot.com/ på Backstage krypande för att titta in på kontoret och bikta sig...

På helgerna ringer det väldigt mycket trevligt folk också. Som undrar vad vi har för väder, vad som finns i stugorna eller som vill prata bort lite tid och sedan boka. En lugn lördagsstämning, till skillnad mot måndagarna när man knappt hinner andas. Idag är det ankomstsöndag, och nästan ännu bättre stämning. Alla är på topp för att ta emot julsugna gäster! Jag och mih väntar nu in tom, som inte klarar av att missa julankomsten =)

Just nu frågar nästan alla om 1. Hur snöläget ser ut, 2. Hur många backar vi kommer ha öppet i nästa vecka och 3. Om det finns något ledigt över nyår. Det här är vad jag brukar svara, på ett ungefär:

1. Snöläget blir bättre för varje dag som går eftersom vi har snökanonerna igång så mycket det bara går. Då vi hade lite för varmt lång in i december så har vi inte kunnat lägga så mycket snö som var planerat, men det är på gång!

2. Antalet backar vet jag inte exakt, men eftersom många av våra backar runt Soltorget är beroende av natursnö hoppas vi på att vädret ser ut precis som idag - nämligen att det faller snö från himlen!

3. Nyår har varit fullbokat sedan länge, många har gjort sin bokning tidigt i år. Likaså vecka 1, söndagen den 3 januari till torsdagen den 7:e. Det kan självfallet bli en sen avbokning, men jag skulle hellre lägga min skidsemester vecka 2 när det finns plats i backen! Eller komma i mellandagarna, 27-30 december, då finns det också lediga stugor.

Mitt jobb underlättas ofantligt mycket av de olika kortkommandon som finns i R360, vårt bokningssystem, samt i Outlook då jag skickar mycket mail.
Dagens kortkommando i Outlook är ctrl+F, för att vidarebefodra mail.
Dagens kortkommando i 360 är ctrl+E, för att se noteringar på bokningar.

Är man en kontorsråtta så är man!
Ha deee!

2 kommentarer:

  1. Här, ett typexempel på en ganska onödig kommentar20 december 2009 kl. 11:33

    Du är en nerd and i löv it. Jag städar ditt rum jag! Dammvippan är min bästa vän så jag är nog också en nerd. Och Sören är min näst bästa vän, fast han är mest i vägen. Mami och papi är i staon och köper sig bankrutta på julklappar till oss. Det är tjockt med snö och kanske kanske ligger den kvar till jul för HELVETE det är ju bara fyra dagar kvar och tre tills du kommer! HALLELUJA. Nu klämtar kyrkklockorna, vilket betyder att jag suttit här alldeles för länge och borde städa köksskåpen + linneskåp + lakansbyrå + ditt rum + mitt rum + hyllorna i biblioteket. Tänk på en stackars liten vaker slav när du jobbar. PUSS!

    SvaraRadera
  2. Mahaha fortätt med dagens kortkommandon! Roligt och lärorikt! :)

    SvaraRadera