söndag 3 januari 2010

2010 började bra även i Stöten

Så här ser det ut på vårt soffbord just nu!
Jag är inte lika skakis som bilden, men det beror nog på att jag har slappat och "sluppit" gå ut ikväll och kunnat slappna av ordentligt. Vi har njutit av ost och kex framför Åter till Cold Mountain de senaste två timmarna, och börjat återhämtningen som behövs efter de senaste dagarna...


Det märks verkligen att säsongslivet har börjat igen, och även om jag under försäsong hoppades på att det skulle bli lite lugnare i år så kan jag inte låta bli att njuta av de där kvällarna när vi hänger på Tipi Bar, lyssnar på trubaduren, pratar och skrattar och sjunger och dricker den ena goda drinken efter den andra, för att sedan springa bort till Backstage och dansa resten av kvällen - det är så det är att leva så här! Också.

Sedan är det dessutom att jobba och känna sig som en bandspelare för att man låter exakt likadant när man svarar på den där signalen som man har hört så många gånger. Eller stryk man - jag. Och det är så frustrerande när det händer saker som man själv inte kan göra något åt!
Som idag. En av säsongens största bytesdagar, och det företag som vi samarbetar med när det gäller städning och avsyning av stugorna inte hade hunnit klart tills incheckning. Vad kan man göra?! Jag tyckte synd om alla gäster som åkt lång väg för att komma hit, och också om mina kollegor i Receptionen som var lika handfallna som jag. Vi håller alla tummar för att det blir bättre i fortsättningen...

Under helgen när jag har varit själv (torsdag och fredag) och haft det ganska lugnt, så har jag kunnat hjälpa till i Receptionen. Eller jag kanske inte hjälpte så mycket, i och för sig... ;) Men i torsdags så tror jag faktiskt att jag var till hjälp - det var nämligen kaos i Skipasskassan och kö till alla de fyra öppna kassorna samt en i Receptionen! Då öppnade vi upp linjen till telefonen närmast från ingången till kontoret i Receptionen, och jag spetsade öronen extra mycket efter den signalen samtidigt som jag var tillgänglig i Repan (vår förkortning, säger knappt något annat) och kunde ta emot felanmälningar, ta ut pengar och förklara hur man lättast kommer till längdspåren.

Och det var så kul! Jag gillar verkligen att svara i telefon på samma frågor som jag fick i Repan, men det är ändå en annan sak att prata med gäster öga mot öga. Jag har gjort två dagspass eller något sånt i Repan i Stöten, men i somras jobbade jag för ett annat Norlandia hotell hemma på Öland - Strand Hotell i Repan där. Som receptionist har man ju alltid utmaningen att säga "Det fixar vi!" om egentligen vad som helst, och sedan se till att lösa det. Det saknar jag. Skönt att kunna få freestyla lite här i Repan då, när det behövs :D

Dagens kortkommando i R360 var idag Alt+S, när man sökte efter boende gäster innan utcheckning som jag fick göra några gånger när jag hängde i Repan idag för att se att nyckeln som gästen lämnade stämde med namnet på bokningen och att allt var betalt.

Dagens kortkommando i Outlook var Ctrl+N för att skicka nya mail, speciellt till Fastighet och Host när jag hade mottagit felanmälningar...

Nehej, nu ska jag sluta knappra och titta på det sista av filmen innan sängen kallar. Ska bli fantastiskt att sova lite tidigare nu. Men det är ju självförvållat, och jag har haft en riktigt bra vecka här i Stöten. Som det brukar vara.

Och förresten - God Fortsättning!

Ha deee!

2 kommentarer:

  1. Duktig du är :) Och filmen ska ju vara så bra!

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt smaskigt ut. Låter som att du är en riktig lagspelare, en fantastisk egenskap att besitta :)

    SvaraRadera