onsdag 6 januari 2010

En kontorsråttas kärlek

Jag har mycket i den här världen som jag håller kärt. Men det senaste är nog det som gör mitt jobb på kontoret så mycket roligare. Kortkommandon.

Igår blev jag snabbintervjuad av EvaEmma, vilket går att läsa här. Hon tycker att det är kul att jag har med Dagens kortkommando plus att jag är nördig när det gäller Outlook och liknande.

Och det stämmer. Under hösten har jag utforskat Outlooks flesta möjligheter, lusläst bokningsmanualen efter nya genvägar och svurit över när det inte finns, för att jag har blivit så van vid det. Händerna hittar sin egen väg, och de fungerar nästan av sig själv. Förra säsongen satt jag vid min privata dator och slog just Alt+Q för att uppdatera hela tiden - på internet... Det fungerade inte, eftersom det bara är i vissa delar av R360 som man använder sig av det.

Ett problem med kortkommandon är när man inte kan dem. mca hjälpte oss en stund idag när det ringde en del, eftersom det bara var jag och ani som jobbade när det var röd dag. Det ringde en gäst och bokade ett Vårpaket, med liftnära boende i en av våra stugbyar samt skipass för 1595 kronor en förlängd weekend vecka 10. Eftersom mca jobbar i Repan så har inte hon all kunskap om hur man gör paketbokningar, eftersom de har flera steg innan de är klara. Men hon ville gärna lära sig! När jag då skulle vara pedagogisk och visa henne så fick hon flera gånger fråga "Men vad gjorde du nu då?!" för att jag hade klickat in mig så snabbt. Fast med den kunskapstörst som hon har lär hon snart vara snabbare än mig med.


Dagens kortkommando i R360 blir ctrl+shift+insert för att ta upp en ny bokning när du redan har en uppe. För jag har bokat så mycket nytt idag ;) (Hoppas jag!)


Dagens kortkommando i Outlook blir ctrl+Enter för att skicka iväg mail. Hann dessvärre inte riktigt så många som jag hade velat...


Om man är intresserad av att boka Vårpaket kan man se dem allihop här - men man måste ringa till 0280-75 000 för att kunna boka de förmånliga paketen. Och som sagt, vi har även öppet på röda dagar!


Ha deee!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar